563 Války o Kvrdlo

Na tuto výpravu jsme zvolili místo pro české skauty zvlášť významné. Skautská základna hájovna Orlovy je místo spojené s počátky českého skautingu. Blízko orlovské hájovny probíhaly první skautské tábory v Čechách vedené Antonínem Benjaminem Svojsíkem, v létě 1916 a 1917 zde tábořil Jiří Wolker. Vnitřek hájovny je vyzdobený fotografiemi z tehdejších táborů, kromě toho jsme si v sobotu večer s vlčaty četli úryvky z deníku, který si psal na táboře v létě 1916 již zmíněný Jiří Wolker. Tábor tehdy trval neuvěřitelných 42 dní.

Války o Kvrdlo je tradiční oddílová akce – souboj družin velkého oddílu a souboj šestek vlčat. K názvu nás inspirovala Krhútská kronika Ervína Hrycha. Mýlil by se, kdo by se domníval, že Krhúti byli ušetřeni náboženských bouří. Krhútský učenec Větrolam Srdcehlas se stal prorokem Kvrdla, nového božstva, které může vzniknout třeba již zítra, ale také třeba až za deset tisíc let. Krhútští věrozvěstové se pustili do sporů o povaze Kvrdla, o níž nevíme vůbec nic, takže si za ni můžeme dosadit cokoliv a případně povahu tohoto božstva symbolizovat jakýmkoliv předmětem, který budeme poté uctívat jako symbol Kvrdla.  Tento spor pak vyvrcholil jmenovanými válkami o Kvrdlo.

V pátek jedeme vlakem do Havlíčkova Brodu. Rezervace máme ve dvou různých vagonech, navíc ob jeden, vlak je dost plný. Velký oddíl vystupuje už ve Světlé nad Sázavou, souboj družin velkého oddílu začíná totiž výsadkem. Družiny dostávají mapu, lékárničku, reflexní vesty, mlčící doprovod dvou roverů a úkol – dostat se co nejrychleji  na základnu do Orlov. Jedna  družina jde přímo ze Světlé, dvě zbylé popojely osobním vlakem do Pohledi a Okrouhlice, všechny družiny mají přibližně stejně dlouhé trasy – 10 kilometrů.

Vlčata dojela vlakem až do Havlíčkova Brodu, ale kvůli zpoždění nám ujela přípoj do Humpolce. Naštěstí je tu řešení.  Za půl hodiny jede osobní vlak v protisměru, vracíme se do Okrouhlice a jdeme odtud.  Je to proti cestě z Humpolce  asi o kilometr delší, Králík ale vlčatům odváží batohy autem, takže jdou nalehko.

Na základně se všichni scházíme mezi desátou a jedenáctou večer. Vlčata šlapala velmi zdatně, družiny své výsadky také zvládly. Je listopadové chladno, Králík, který autem dorazil jako první, zatopil v kamnech, teplo přišlo vhod. Jdeme spát.

Ráno po rozcvičce a snídani  zahajujeme soutěže v jednotlivých  disciplínách. Na úvod čteme z Krhútské kroniky o původu Krhútů, o Lomikelovi a o historii válek o Kvrdlo. Letošní Kvrdlo pro velký oddíl připravili Salám a Karatista, pro vlčata Tintin.

Pro zajímavost uvádíme výsledkovou listinu velkého oddílu. Celkem proběhly závody v devíti disciplínách. Za jednotlivé disciplíny uvádíme body vždy v pořadí Káňata, Lišáci, Netopýři.

Výsadek  1 – 2 – 3

Simulovaná výprava 1 – 2 – 3

Flag football 1 – 3 -2

Skleničkárna 1 – 3 – 2

Výsledné pořadí – vítěznou družinou Válek o Kvrdlo 2021 se stávají Netopýři (23,5 bodu), druhé místo patří Lišákům (20 bodů), třetí jsou Káňata (10,5 bodu).

Vlčata soutěží také v celé řadě disciplín – proběhla například lesní hledačka, stavba chýší, terénní běh, hledání předmětu podle plánku nebo  mafiáni. Poprvé v historii Válek o Kvrdlo porazila Zelená šestka Modrou šestku. Večer si vlčata ještě vyzkoušela malou stezku odvahy.

Sobotní večeři vaříme po družinách, vlčatům uvařili roveři.  Jdeme spát, ráno nás čeká rychlé balení. Jdeme totiž na vlak do Humpolce a na nádraží potřebujeme být už  ve třináct hodin, z Orlov tedy vycházet po deváté. Když chceme spát do osmi, musíme sebou ráno hodin. Co jde, uklízíme už v sobotu večer – hlavně kuchyni a společenskou místnost,  aby nám na nedělní ráno zbylo jen zabalit  a uklidit místnosti, kde jsme  spali. Zmákli jsme to nad očekávání, na cestu vycházíme podle plánu, šlapeme uspokojivě, i když si vlčata tentokrát nesou batohy, na trase zbývá čas i na dvě velké pauzy. Cesta vlakem v pohodě, volno, jen zpoždění asi 20 minut.

Nikovi patří poděkování za skvělé fotografie z výpravy.